tisdag 31 mars 2009

Ät vatten

Jag blir så matt. Köttindustrin är vidrig och den största miljöboven, man slutar äta kött. Torsk och vildfångad lax är utrotningshotad, man börjar äta odlad lax. Den odlade laxen föds upp på ett överflöd av annan fisk som leder till minskat fiskbestånd totalt. Man slutar äta fisk, äter bara grönsaker. Grönsakerna är skeppade över halva jordklotet och odlade av arbetare som i princip är slavar. Man slutar att äta grönsaker och frukt som är odlade utomlands, man äter potatis. Den vanligaste potatisen i Sverige är odlad med extremt mycket besprutningsmedel.
Jag börjar känna att varenda fotsteg jag tar dödar minst femhundra u-landsinvånare.
Nu håller jag på att baka bröd, lite rågsikt, jäst, vatten. Men jag ger mig fan på att kryddorna och margarinet har bidragit till en eller annan naturkatastrof.
Mitt bröd och vems död?
Jag orkar inte.

2 kommentarer:

Kajsa sa...

den där krisen hade jag också för ett tag sedan. Sen kom jag på att (nej, mor och far kom på till mig att):
Det är dock orimligt att tro att en själv skulle kunna göra någon större skillnad genom att välja bort de produkter som är miljöfarliga. Klart att man ska ta ställning, men att samtidigt lägga det dåliga samvetet på en själv är lönlöst. Du har inte precist valt att samhället ska vara uppbyggt på det här sättet? Det är egentligen producenterna som borde omvändas, eller de stora bolag som endast räknar vinst i pengar som borde få betala! Sen får man trösta sig med att det faktiskt finns en stor rörelse som arbetar emot miljöförstöring och överkonsumtion. Många bäckar små är bra, men i slutändan handlar det om vad producenterna väljer att göra och inte göra. Man kan absolut ta sitt ansvar men inte hela ansvaret.

Politiska/aggresiva marknadsförares knep för att slippa ansvar är att lasta över allt på individen. Köp det inte. Jag vet inte hur man ska göra annars. Jag antar att vi får läsa på och engagera oss politiskt och angripa makten där den sitter.

ida sa...

jag undrar om du skulle kunna radera din gamla blogg? det skulle vara snäll.